VIATA DE LANGA MINE

FORUM DIFICIL PENTRU CEI CE CRED ORBESTE, INDIFERENT IN CE
 
AcasaAcasa  PortalPortal  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiţi | 
 

 Fresce memorabile- tablouri votive

In jos 
AutorMesaj
alexandra

avatar

Mesaje : 130
Data de inscriere : 16/10/2011

MesajSubiect: Fresce memorabile- tablouri votive   15.11.11 8:06

Avem o mireasa (biserica), impodobita cu o garderoba splendida, mostenita (traditia) si e pacat sa nu o cunoastem. Tocmai de aceea am deschis topicul, pentru toti cei care sunteti fascinati de programul iconografic romanesc si de arta religioasa in general. As dori sa postam imagini cu fresce din biserica care ne-au placut in mod deosebit si daca se poate doua, trei, cuvinte pe marginea pozei, mesajul transmis. Nu trebuie sa va limitati la iconografia ortodoxa, pot fi imagini si din iconografia catolica sau motive decorative si obiecte de cult din sinagoga, templu hindus,budist, moschee ... orice vi s-a intiparit in minte, ce ati vizitat sau admirat in albume si merita expus.

Eu aleg iconografia ortodoxa, caci o cunosc mai bine, nu m-am aventurat prin extremul orient :), insa am sa postez si unele catolice, adevarate capodopere. (incerc sa nu le pun pe cele celebre, arhicunoscute, de genul Cina cea de Taina a lui Davinci, caci pe acelea sigur le cunoste lumea, ci tot de la noi din tara, doar avem minunatii si aici)


Ultima editare efectuata de catre alexandra in 19.11.11 21:22, editata de 2 ori
Sus In jos
alexandra

avatar

Mesaje : 130
Data de inscriere : 16/10/2011

MesajSubiect: icoana Maicii Domnului- Muntele Taiat   19.11.11 18:44

ORTODOXIE: Icoana Maicii Domnului “Muntele netaiat”
Maica Domnului este numita in imnografia Bisericii : “munte netaiat”, “scara cereasca”, “biserica” si “munte umbrit”. Descrierea are ca temei biblic vedenia proorocului Daniel care o vede pe Fecioara Maria ca muntele netaiat din care s-a taiat piatra cea din capul unghiului ( Iisus Hristos).

Iar in vremea acestor regi, Dumnezeul cerului va ridica un regat vesnic care nu va fi nimicit niciodata si care nu va fi trecut la alt popor; El va sfarama si va nimici toate aceste regate si singur El va ramane in veci. Dupa cum tu ai vazut ca o piatra a fost desprinsa din munte, nu de mana, si a zdrobit fierul, arama, lutul, argintul si aurul, Marele Dumnezeu a dat de stire regelui ceea ce va fi in viitor; visul este adevarat si talcuirea lui neindoielnica”. (Daniel 2:44-45)

Fecioara Maria tine pruncul pe bratul stang si arata spre El, ca spre Acela de care sa ascultam si pe care sa-L iubim. Pruncul Iisus tine in mana un sul de hartie, simbolizand Evanghelia, adica vestea cea buna adusa lumii prin venirea Sa. Fecioara Maria indruma spre Iisus cu mana dreapta, in care tine un munte pe care se afla o biserica. In alte variante ale icoanei, pe langa munte mai apare reprezentata si o scara. In Noul Testament, Hristos este prezentat ca „piatra din capul unghiului” sau „piatra cea vie” din care tasneste apa spirituala.
Mesajul transmis: Maica Domnului este o calauza (indrumatoare) spre Dumnezeu si spre mantuire.



Mai multe puteti citi : AICI


Ultima editare efectuata de catre alexandra in 19.11.11 21:23, editata de 3 ori
Sus In jos
alexandra

avatar

Mesaje : 130
Data de inscriere : 16/10/2011

MesajSubiect: Re: Fresce memorabile- tablouri votive   19.11.11 19:29

CATOLICISM: Proba Focului in fata Sultanului
Capela Bardi, Santa Croce, Florenta
autor:Giotto, an 1325

Giotto di Bondone este considerat tatal spiritual al artei europene vestice (ruperea de stilul bizantin plat,desprins parca din alta lume), una dintre cele mai reprezentative figuri din istoria artei italiene, primul artist care a devenit faimos in timpul vietii, fapt nemaintalnit tocmai din antichitate.

La capela Bardi se gasesc sapte splendide fresce de arta renascentista, toate fiind dedicate scenelor din viata Sfantului Francisc din Assisi si legendelor sale. Sfantul Francisc a fost predicator si a calatorit mult , reusind sa castige atentia Sultanului din Egipt, caruia i-a adus mesajul Evangheliei. Ca semn al credintei sale in Dumnezeu, Sf. Francisc s-a oferit sa mearga prin foc daca imamii sultanului vor proceda la fel. Imamii au refuzat provocarea (tulburarea citindu-li-se pe expresia fetei), iar sultanul a ramas impresionat de devotamentul religios al Sfantului Francisc. De remarcat sunt cei doi sclavi din dreapta tronului sultanului, care-i privesc pe imami, ei numarandu-se printre primele reprezentari ale unor oameni de culoare in arta occidentala.


Sfantul Francisc daruindu-si haina unui om sarman
aprox. 1297-1300
Importanta Sfantului este subliniata prin constructia compozitiei, respectiv prin liniile peisajului stancos (element adesea intalnit in pictura lui Giotto), care converg inspre aureola sfantului. Consistenta fizica a personajelor, substantialitatea lor, este redata printr-o serie de elemente cum ar fi, de exemplu, picioarele care se afla pe sol, conferind astfel scenei un aspect mai realist, care le deosebeste de frescele realizate in traditia picturala precedenta. (cf. Art Gallery,nr.42,pag.12)



Sfantul Francisc renuntand la bunurile sale
aprox. 1297-1300
Tensiunea scenei se concentreaza asupra expresiei infuriate a tatalui lui Francisc, care in incercarea de a-si mustra fiul,este tinut de un prieten. Fiul priveste increzator spre Dumnezeu, simbolizat unei maini din ceruri. Distanta care separa acum viata lui Francisc de cea a tatalui sau este accentuata distanta dintre cele doua grupuri de privitori, forma generala reluata in siluetele constructiilor din fundal. (cf. Art Gallery,nr.42, pag.13)


Cina Cea de Taina
Capela Arenei din Padova

Tot Giotto are o fresca datand din 1304-1306 a Cinei cea de Taina, realizata dupa o iconografie mai rar intalnita, el aranjand ucenicii in jurul mesei, utilizand dispunerea asta particulara pentru a conferi profunzime scenei. Personajele observate din spate au consistenta sculpturilor lui Arnolfo di Cambio.



Unicitatea scenei e data de pozitia cu spatele a ucenicilor , iar ceea ce surprinde e ca ucenicii au aureole, inclusiv Iuda. Iconografia catolica se deosebeste de cea ortodoxa, care pune accentul pe sensul duhovnicesc si principiul perspective psihologice. Iconografia catolica e mult mai realista, lumeasca , de-a dreptul secularizata, pentru ca primeaza rigoarea vizuala. Reprezentarea lui Ioan stand plecat pe pieptul lui Iisus se bazeaza pe trei versete din Evanghelia dupa Ioan (capitolele 13 si 21). In contrast, scena in iconografia ortodoxa ii prezinta pe ucenici fara aureole, doar Hristos are aureola, pentru ca aceasta nu se foloseste in aceasta etapa a vietii lor, ci abia dupa Cincizecime, cand "s-au umplut de Duh Sfant". Toate persoanele de la Cina cea de Taina sunt infatisate in iconografia ortodoxa din fata, nici una stand cu spatele, ori din profil. Astfel, toate inlesnesc unirea si comuniunea cu credinciosii. In unele reprezentari, Apostolii, desi stau cu spatele, sunt infatisati cu chipul inspre privitori, in pofida ratiunii fizice. Deci nu ordinea fireasca primeaza, ci rostul lucrurilor. Hristos e deasemenea reprezentat mai mare ca si proportii decat ucenicii sai. Aceasta "disproportie" o putem lesne remarca in icoanele ortodoxe unde e reprezentata Fecioara cu pruncul, unde, desi Iisus e facut la proportii mici stand in bratele mamei sale, el este matur, nu are infatisarea unui copil de unu sau doi ani (se vede si in icoanele postate anterior) , in timp ce la catolici, pruncul e tratat realist.



mai multe puteti citi AICI[img][img]


Ultima editare efectuata de catre alexandra in 19.11.11 22:09, editata de 11 ori
Sus In jos
alexandra

avatar

Mesaje : 130
Data de inscriere : 16/10/2011

MesajSubiect: Re: Fresce memorabile- tablouri votive   19.11.11 20:05

ISLAM: Scriitura coranica

Arta sacra prin excelenta a Islamului este caligrafia, scriitura coranica. As putea spune ca rolul ei este oarecum analog icoanei din arta crestina, caci scriitura coranica reprezinta corpul vizibil al Cuvantului divin, asa cum pentru ortodocsi corpul vizibil e icoana, privita ca „text iconografic”, ea fiind mai mult inrudita cu scrierea, decat cu pictura, pentru ca fiecare icoana are un text suport, totul fiind inchegat in asamblul doctrinar.

1- pagina unui Coran din Persia (sec. al XI-lea)
2- pagina unui Coran maghrebian (sec. al XIII-lea)

In textele coranice, observam combinarea literelor arabe cu arabescuri (de obicei vegetale), care se leaga astfel de simbolismul asiatic al arborelui lumii. Caligrafia araba are posibilitati ornamentale inepuizabile, bogatia scriiturii venind din faptul ca si-a dezvoltat cele doua dimensiuni: cea verticala, care confera literelor deminitatea lor hieratica si cea orizontala, care le uneste intr-un flux continuu, asemeni unei tesaturi. Scrierea este dinamica si merge de la stanga spre dreapta , dinspre campul actiunii spre inima , diferind mult vizual de scrierea ebraica,o alta scriere fonetica de origine semitica, care este statica, la fel ca piatra tablelor legii, totul fiind plin de focul latent al prezentei divine. In contrast, scrierea araba manifesta unitatea prin amploarea ritmului, cu cat ritmul e mai mare, cu atat unitatea ei este mai evidenta. Inscriptiile de pe frizele din interiorul moscheelor amintesc credinciosului, atat prin sensul cat si prin ritmul si forma lor hieratica, de fluviul maestuos si plin de forta al cuvantului coranic. Paginile coranice sunt adevarate imagini plastice a incantatiei divine, foarte expresive, cu „valuri” mereu innoite, geometrie arhitecturala si ritm indefinit al decorului, modalitatile ornamentale variind de la „kufi” monumental cu forme rectilinii si cezuri verticale pana la „naskhi”cu alura cea mai fluida si cea mai serpuitoare. Liniile verticale corespund esentelor permanente ale fiintelor, prin verticala afirmandu-se caracterul inalterabil al fiecarei litere, in timp ce orizontala exprima devenirea sau materia ce leaga lucrurile intre ele.

Mihrâb-ul moscheii Şeicului Lotfollah
sec. al XVII-lea, Isfahan, Iran.

-in curand-

Sus In jos
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1420
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 43
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Fresce memorabile- tablouri votive   21.11.11 10:51

Alexandra,multumiri calde pentru materialele interesante.
Consider ca trebuie exploatat fiecare mijloc,fiecare posiblitate
de a conserva si transmite mai departe valorile inestimabile ale lumii noastre.

Valori artistice,sau artistice si spirituale
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Fresce memorabile- tablouri votive   

Sus In jos
 
Fresce memorabile- tablouri votive
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
VIATA DE LANGA MINE :: SUBIECTE :: Religie-
Mergi direct la: